Välgjorda webbtest attraherar unga

I takt med att 80- och 90-talisterna tar steget ut på arbetsmarknaden har forskare i arbetspsykologi börjat intressera sig för vad hos en arbetsgivare som attraherar denna grupp. Forskningen är fortfarande i sin linda, men bland de resultat som kommit fram står det klart att möjligheten att genomföra arbetspsykologiska test på nätet är en viktig faktor. Men det räcker inte. I en ny studie publicerad i tidskriften European Journal of Work and Organizational Psychology visar amerikanska forskare att sajtens utformning och användarvänlighet är centrala faktorer för att vinna unga kandidaters uppskattning.

Förutom det uppenbara skälet att sajten ska vara lätt att använda, menar forskarna att en välutformad testsajt signalerar flera saker om företaget som är viktiga för 80- och 90-talisterna: engagemang i teknik och innovation, anpassning till unga användare med stora teknologiska färdigheter, och inte minst investering i rekryteringsprocessen.

Att förlägga sina rekryteringstest på nätet, och lägga lite krut på utformningen, har alltså många fördelar: Förutom att vara smidigt, resurssparande och säkert bidrar det också till det som kallas employer branding, speciellt gentemot yngre kandidater. Och det här är knappast en fördel som minskar i betydelse. Snart är 80-talisterna dominerande på arbetsmarknaden, och allt tyder förstås på att generationerna därefter kommer att ställa ännu större krav på smidiga digitala verktyg. Med andra ord är det läge för den som fortfarande håller sig till papper och penna att tänka om – och för den som redan gått över till digitala test att se över utformningen.

Foto: Anastàssia, flickr.com

Läs mer: Holcombe Ehrhart, K., Mayer, D. M., Zeigert, J. C. (2011). Web-based recruitment in the Milennial generation: Work-life balance, website usability, and organizational attraction. European journal of work and organizational psychology. DOI: 10.1080./1359432X.2011.598652.

Kommentarer inaktiverade.