Sociala medier på agendan när Michal Kosinski gästade cut-e

 

Den 9 oktober höll cut-e tillsammans med Michal Kosinski från the Psychometrics Centre vid Cambridge University ett frukostseminarium om sociala medier, internet och personbedömning.

Michal beskrev olika trender när det gäller bedömning med arbetspsykologiska test. I går genomfördes test i papper och penna-version, i dag är webbaserad testning en självklarhet. Michal slog ett slag för adaptiva test, det vill säga test som anpassar sig efter hur kandidaten svarar. De tar kortare tid och ger en skarpare mätning. Michal stack ut hakan genom att fråga sig huruvida det inte till och med är omoraliskt att använda test som inte är adaptiva eller webbaserade!

En annan trend inom psykometrin är möjligheten att statistiskt analysera de spår vi lämnar efter oss på internet. Eftersom vi är aktiva på nätet över lång tid ökar möjligheten att förstå och tolka mönstret som uppstår. Michal menade att man till och med verkar kunna göra en mer potent personbedömning av våra avtryck på internet än genom arbetspsykologisk testning. Han visade hur han med big data-analyser kan dra långtgående slutsatser om bland annat personlighetsfaktorer, intelligens, politiska preferenser och civilstånd. Samtidigt problematiserade Michal en oreglerad användning av sådana metoder, och visade på hur juridiska och etiska spörsmål aktualiseras.

Inför seminariet hade cut-e genomfört en kort undersökning för att kartlägga hur rekryterare och HR-specialister använder internet i sitt arbete. Undersökningen visade bland annat att en majoritet av rekryteringsansvariga googlar kandidater i olika rekryteringsprocesser. Vilka slutsatser kan dras av informationen i sådana slagningar?

Michal varnade under presentationen för att på ett kvalitativt sätt tolka googlad information. Till exempel visade en studie vid Cambridge att de enda slutsatser som kan dras om Facebook-användare som poserar med en urringning och en ölflaska i något festligt sammanhang, är att de är mer utåtriktade och något mer intelligenta än sina till synes mer sobra gelikar! För att tolka informationen korrekt behövs statistiska analyser, menade Michal.

Är du intresserad av att ta del av seminariet i efterhand? Evenemanget filmades och cut-e kommer att låta intresserade ta del av det i efterhand. Hör av dig till sanna.smedje@cut-e.com så ser vi till att du inte missar något!

En reaktion på “Sociala medier på agendan när Michal Kosinski gästade cut-e

  1. Pingback: Adaptiva test framtidens melodi? | cut-ebloggen