Jobbsökande googlar chefen

Vi har tidigare skrivit om trenden att allt fler rekryterare och chefer googlar jobbkandidater, en trend som näst intill skapat en ny bransch av aktörer som vill hjälpa arbetssökande att städa upp sitt avtryck på internet och i sociala medier. Men internets inträde i rekryteringsbranschen går åt båda hållen – jobbkandidaterna googlar nämligen också chefen på företaget de sökt sig till. En undersökning som  StepStone gjort, och som refereras i Svenska Dagbladet Näringsliv, visar att var fjärde person googlar sin potentiella chefs namn på google, och lika många kollar upp henne eller honom på LinkedIn. 15 procent letar också upp chefen på Facebook.

Med andra ord är det viktigt inte bara för arbetssökande att se över sina profiler på nätet – vad chefen för företaget ger för intryck kan betyda mycket för employer brandingarbetet. Samtidigt gäller förstås samma sak för kandidater som för chefer – sökresultatet på google är knappast något valitt instrument för att avgöra personens kvaliteter och kompetenser.

Foto: http://www.flickr.com/photos/glennf/

Kommentarer inaktiverade.